مهاجر غربت.(اجتماعی.فرهنگی.علمی
این وبلاگ سعی بر این دارد که تمامی اطلاعات اجتماعی.فرهنگی. وعلمی روز را ارائه دهد

فاجعه افشار

نویسنده:جنرال سید عبدالقدوس «سید»

درتداوم جنگهای پنجسالۀ گروههای مجاهدین و ملیشه ها درفاصلۀ سالهای 1371-1375 خورشیدی درکابل یکی ازغم انگیزترین و وحشتناکترین وقایع آن،کشتارجمعی بیگناهــــان درجریان جنگها از جمله در ساحهء افشار است ، که کابل وکابلیان درطول قدامت تاریخی اش هیچگاهی اینگونه موردخونریزی،ویرانگری ،تجاوز وتحقیر قرار نگرفته است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

ای دنیا....

 

 

دست گیر اواره را،کز رنج غربت خسته است
روزن امیدرا،گردون به رویش بسته  است
از چه رویش زخم دیگر می زنی ای اسمان
خنجر غربت فرو در سینه اش تا دسته است
درد اگر پایان پذیرد،عمر ما گردد تمام
عمر ما و رنج ما،چون حلقه ها پیوسته است

 

 




تاریخ: شنبه 4 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

چرا سکوت در برابر وحشت.........

 

 


هر انسانِ معقول باید از خود بپرسد که دلیل این سکوت چیست. بدون شک که کتمان خشونت ها علیه زنان و وحشیگری های رایج در مملکت دلایل سیاسی هم دارد. مثلا افطرایانِ مذهبی می خواهند نشان بدهند که افغانستان برای خارج شدن قوای خارجی آماده است و زنان افغانستان از زندگی مرفه و دست اول در پستو های خانه های خود لذت می برند و بنابراین نیازی به این نیست که تامین حق زن بهانهء دیگری باشد برای موجودیت قوای خارجی و یا دفاتر خارجی...

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 18 مهر 1387برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

کلاه برداری اشکار به بهانه ثبت نام برای استرالیا در تهران

 

همه چیز بعد از سفر آنتونيو گوترس رئيس كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان به ایران شروع شد. این مقام سازمان ملل به تاریخ 25/6/91 با دعوت وزیر داخله ایران وارد تهران شد، وی در مدت اقامت دو روزه خود در ایران با رییس جمهوری ایران، دکتر احمدی نژاد، مصطفی نجار وزیر داخله ایران و ساير مقامات عالي جمهوري اسلامي ايران، دیدار و ملاقات کرد.

رئيس كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان، در یکی از همین دیدارها بود که اعلان کرد، سازمان ملل طرحی را روی دست دارد که بر اساس آن شماری از مهاجران افغانستانی مقیم ایران به کشورهای ثالث (استرالیا، فنلاند و سویدن)  منتقل می شوند. اگر چه این مقام سازمان ملل تاکید کرده بود که این سخن در حال حاضر فقط یک طرح است و برای نهایی شدن آن زمانی زیاد درکار است. (ممکن این زمان سالها طول بکشد) اما متاسفانه بعضی از افراد سودجوی افغانستانی و ایرانی این سخن مقام سازمان ملل را دست آویز قرار داده و از یک هفته به این سو با عنوان فرم ثبت نام کشور استرالیا بر چشم  کم بین مهاجران درمانده افغانستانی خاک می‏زنند.

موضوع ثبت نام مهاجران افغانستانی مقیم ایران، برای مهاجرت به کشور استرالیا در کافی نت ها از اساس  دروغ است. پیش از این خبر این کلاه برداری آشکار از تهران و شهر های دیگر را شنیده بودم و به دنبال مکانی بودم که با چشم خود ببینم و قضیه را بررسی کرده مطلبی بنویسم. بر همین اساس دیروز دوستی به من زنگ زد و گفت در میدان انقلاب تهران دفتری برای مهاجران افغانستانی فرم ثبت نام مهاجرت به استرالیا صادر می کند. سریع رفتم به میدان انقلاب ساختمان 310 طبقه 2 ، با تاسف تعداد زیادی از مهاجران را دیدم که سعی بر دریافت فرم دارند. از آنها پرسیدم که برای هر فرم چند می گیرد، گفتند: مبلغ 8000 تومان، در مقابل خانمی که پشت کامپیوتری نشسته بود و فرم ها را از سایت مورد نظرش پرینت می گرفت به آنها می داد. البته با یک رسید 8000 تومانی کاغذ معمولی بدون مهر و امضا.

دی شب از دوستی شنیدم که ازدحام مهاجران افغانستانی در مقابل سفارت استرالیا به حدی بوده که موتر ها به سختی از خیابان نزدیک به سفارت عبور می کردند. و همین فرم کذایی ثبت نام را بعضی از سودجویان در برابر دفتر سازمان ملل در تهران  تا بیست هزار تومان هم به فروش رسانده اند. فرمی که سه برگ است و پول کوپی آن 300 تومان می شود.

امروز چهارم ماه میزان  هم متاسفانه زمانی که به محل کارم می رفتم، در ضلع شمالی میدان انقلاب تهران در اولین کوچه سمت چپ خیابان کارگر شمالی، کافی نتی مشغول این کار بود و جمعیت بی خبر و نا آگاه مهاجران در صف دریافت فرم ثبت نام مهاجرت به استرالیا، اگرچه به آنها موضع را شرح دادم و گفتم به دیگران هم بگویند که این کار دروغ است. ولی آن ها از سر درماندگی به سخنان من تردید داشتند.

ساعت 9 در محل کارم بودم که دوستی از پاکدشت ورامین به من تلفن زد و گفت جمعیتی زیادی از مهاجرین برای ثبت نام استرالیا از این حاشیه شهر عازم تهران هستند، قضیه ثبت نام استرالیا چیست؟ به دوستم گفتم که قضیه کلاه برداری است، ولی بر شدت تاثر من از این همه بی خبری، نا آگاهی و سادگی هموطنان آواره ام  افزوده شد.

دوستان فرهنگی، دوستان دارای سایت، وبلاگ و صفحات اجتماعی، این قضیه صد در صد که نه هزار در صد دروغ است. سفارت افغانستان می بایست که وارد ماجرا و آگاهی بخشی مردم شود، که نشده است. مسئولین سفارت در تهران خود را به بی خیالی و ناشنوایی عجیبی زده اند و خواب خوش مصئونیت دیپلوماتیکی شان را می بینند. لطفا شما دوستان فرهنگی به مردم اطلاع رسانی کنید که فریب این کلاه برداری آشکار را نخورند. این فرم ها را هر کسی که به انترنت آشنایی داشته باشد می تواند دریافت کند. جدای از آن این فرم برای مهاجران امثال ما نیست. شما فرض کنید مسئول سودجوی یک کافی نت در یک هفته تعداد هزار فرم با مبلغ 8 هزار تومان صادر کند، در نتیجه رقم بالای هشت میلیون تومان می شود. مبالغ بالا و پایینش بماند.

این درست است که مهاجران افغانستانی از این جا رانده و از آنجا مانده، اند. این درست است که سختی های زیادی را تحمل می کنند. این درست است که بسیاری از آنها از سر ناچاری و درماندگی به هر شاخه ای چنگ می اندازند. این درست است که آنها غافل و بی‏خبراند. اما این سبب نمی شود که ما شاهد ظلم آشکاری باشیم و لب فرو بندیم. وظیفه همه قلم به دستان است که در باره این موضوع روشن گری کنند. هرکسی به هر طریقی که می توانند.




تاریخ: شنبه 8 مهر 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

سفیران صلح افغنستان در جهان

سیماثمر برنده جایزه 'نوبل آلترناتیو' شد 

 

 روح الله نيكپا به عنوان سفير صلح سازمان ملل انتخاب گرديد..

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 8 مهر 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

عوامل قتل عام هزاره ها در پاکستان

 

ملت هزاره  ساکنین اصلی بلکه بومی ترین شهروندان  افغانستان کنونی میباشند .

صد و بیست سال و اندی  پیش  بعد از یک قتل عام  توسط  جابر ترین حکمران وقت  افغانستان  عبدالرحمن ، شماری از هزاره ها به خاطر زنده ماندن  از سرزمین آبای شان فرار و بعد از مهاجرت  طولانی همراه با تحمل خطرات  وارد سرزمین هند بریتانیائی شدند.

هزاره ها  در شهر مرزی کویته که  مرکز ایالت بلوچستان کنونی  میباشد ساکن شدند .

در شهر کویته  در ان وقت  ملیت های پشتون ، بلوچ ، هندو  و پنجابی سکونت داشتند  و هزاره ها نیز درمیان این ملیت ها به زنده گی خود ادامه دادند .

با گذشت زمان  این جمعیت محدود مورد توجه  حاکمیت  بریتانیا قرار گرفت و  پس از کسب استقلال سیاسی  کشوری بنام پاکستان  به تمام شهروندان  پاکستانی  تابعیت این کشور داده  شد  که هزاره ها از ساکنین اصلی شهر کویته  بحساب آمدند .

از آغاز  دهه هشتاد  تا اوایل دوهزار میلادی  مرحله بعدی و ادامه دار  مهاجرت عمومی  و بالاخص هزاره ها از افغانستان آغاز شد که در این مرحله نیز  شماری زیادی از هزاره ها  وارد شهر کویته شدند .

هزاره ها از نگاه  استعداد فکری  دارای صلاحیت عالی هستند و  در هر میدان

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

 

یازده سال تجربه ناکام تطبیق نظام متمرکز ریاستی در افغانستان نشان دادکه محصول آن تحکیم استبداد فردی ریس جمهور و تضعیف نقش پارلمان وکم رنگ ساختن نقش نهاد های مدافع ارزشهای دموکراسی در کشور بوده است. نظام ریاستی افغانستان، بربنیاد «دموکراسی اکثریتی» و استقرار سیستم متمرکز ریاستی در کشور، ایجا د گردید که درطی مدت یازده سال بیک حکومت مافیائی نا کارآمد , آغشته به فساد وناقض قوانین علیه شهروندان مبدل شده است. نظام فعلی با عملکرد شیوه های تک روانه فردی و خاندانی علیه اقوام محروم همه ی مجرا های قانونی را برآنان مسدود نموده اند.

نظام ریاستی کنونی زمینه های گذار بطرف دیکتاتوری فردی را بشکل آرام آن فراهم نموده که برخی ازین نشانه های گذاربطرف میراثی نمودن قدرت در کشورتوسط تیم حاکم را هرروزبرملا و افشا میسازد.چنانچه اقای حامد کرزی،درین اواخیر به کمیسیون مستقل انتخابات گفته که برای جلوگیری از “مداخلات خارجی” در انتخابات ریاست جمهوری کشور، تدابیر بگیرد که” مداخله و اعمال نفوذ در انتخابات از سوی کشورها و نهادهای غیرمسئول به هیچ عنوانی قابل قبول نیست.

این درحالی است



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

کشته شدن یک زن افغانی توسطمرز بانان ایرانی

یک خانم افغان از سوی مرز بانان کشور ایران در نقطه مرزی ولایت نیمروز با ضرب گلوله به قتل رسیده است. خانم افغان با چهار کودک میخواستند از نواحی مرزی ولایت نمیروز وارد کشور ایران شوند که از سوی نیرو های مرزی ایران در داخل مرز افغانستان مورد تیر اندازی قرار میگیرد و از ناحیه پاه به شدت زخمی میشود.
بعد از زخمی شدن ساعت ها از خونریزی این خانم که در کنار کودکان اش هرلحظه اشک کودکان اش میدیده میگذرد تا اینکه جان میدهد و کودکان این خانم جان دادن مادرش نظاره میکرده اند.
بعد از ینکه نیروی های سرحدی جسد این خانم را که کودکان آن نیز در معرض خطرجدی قرار داشته اند را میابند و به شفاخانه منتقل میشود و تحقیقات آغاز شده است.
عبدالجبار پردلی فرمانده پولیس این ولایت می گوید:در جریان تیر اندازی یک مرمی به پای این خانم اصابت کرده بود و به دلیل خون ریزی زیاد پس از مدت زمانی در کنار چهار فرزندش جان باخته است. او می گوید جسد این خانم توسط پولیس سرحدی به شفاخانه انتقال یافته است.بنا به اظهارات وی یک هئیت جهت بررسی این رویداد کارش را آغاز کرده است. یک سرباز پولیس سرحدی در نیمروز گفت:این خانم در داخل خاک افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی مورد شلیک گلوله قرار گرفته و جان باخت.


جان باختن این خانم شروع یک قضیه حقوق بشری نیست بلکه این صدمین اتفاق غیر انسانی است که در مرز های ایران و افغانستان اتفاق افتیده است. سال پار چند جسد از افغانهای که در مرز ایران به قتل رسیده بودند موضوع جدی و مورد بحث نمایندگان مجلس افغان بود و اعدام شدن ده ها تن در ایران به جرم قاچاق مواد مخدر بدون اینکه دولت افغانستان از لحاظ حقوقی از قضیه ای آنها آگاهی داشته باشد نیز خشم مردم افغانستان را واداشته بود. دلایلی وجود دارد که تاکنون دولت افغانستان جزیات تحقیقات این رویداد ها را نشر نکرده است.




تاریخ: شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

در سوگ شکیلا(نگذاریم خون و حق شکیلا پایمال شود)

 

 


تا هنوز كسى به جرم قتل شكيلا بعد از آزادى و تبرئه شدن قربان بازداشت نشده است. اين بى تفاوتى در برابر يك قتل و تجاوز با وجود شواهد بسيار بر ضد آقاى واحدى بهشتى، باعث واكنش تند بسيارى از فرهنگيان، نويسندگان و مردم عادى شده است كه ما در اين صفحه آن را انعكاس داده ايم

چند ماه پيش دخترى ١٦ ساله به نام شكيلا در خانه آقاى سيد واحدى بهشتى، نماينده شوراى ولايتى باميان به قتل رسيد. آقاى واحدى بهشتى اول ادعا كرد كه شكيلا بخاطر علاقمندى به پليس شدن و بازى با كلاشنيكف خودكشى كرده است. بعد كه جنازه توسط طب عدلى معاينه شد، احتمال خودكشى رد و ثابت شد كه فير گلوله به قلب شكيلا از پشت بوده و اين قتل است، نه خودكشى. در اين وقت سارنوالى سابق تبديل شد و كسى به نام سيد احمديار دو هفته بعد از قتل سارنوالِ نو مقرر گشت.
شكيلا خواهرِ زن كسى به نام قربان است كه در وقت حادثه ى قتل، وظيفه ى حفاظت شخصى از آقاى واحدى بهشتى را به عهده داشت و همراه زنش ثريا، خواهر شكيلا در حويلى آقاى سيد واحدى زندگى مى كردند. شكيلا مدتى مهمانى خانه خواهرش آمده بود. سيد طاهر رضايى مسؤول دوسيه با وجود شواهد بسيار بر بيگناهى قربان، با اين استدلال كه كلاشنيكف استفاده شده در قتل از قربان بوده است، او را به جرم قتل خواهر زنش بازداشت و به محكمه معرفى كرد؛ اما در محكمه ثابت شد كه در وقتِ قتل، قربان در خانه نبوده و توسط آقاى سيد واحدى بهشتى از حادثه خبر شده است. او در محكمه تبرئه شد. در اين محكمه آقاى واحدى و وهاب برادرزاده اش به عنوان شاهد حضور داشتند و در محضر همه معلوم شد كه شهادت ضد و نقيض و كذب مى دهند

حالا معلوم شده است كه در وقت قتلِ شكيلا، هم قربان و هم ثريا خواهر شكيلا در خانه نبوده اند و در خانه فقط آقاى سيد واحدى بهشتى، وهاب برادرزاده اش و خانم آقاى واحدى حضور داشته اند وهمچنین معلوم شد شکیلا اول مورد تجاوز خود اقای بهشتی قرار گرفته واقای بهشتی برای پنهان کاری این موضوع بعد از تجاوز او را به قتل رسانیده است

به ادامه مطلب مراجعه کنید

.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

نسلی فراموش شده، با آینده ای مبهم: مهاجران افغان در پاکستان

 

ثنا عالمیه، دانشجوی دوره دکتری و مدرس در دانشگاه مطالعات شرقی و آفریقایی لندن (SOAS) است. خانم عالمیه در طول سال های ۲۰۱۰ تا۲۰۱۱ در پاکستان اقامت گزید تا از نزدیک با وضعیت زندگی افغان های مقیم شهرهای کراچی، پیشاور و منطقه خیبر آشنا شود.
این گزارش، حاصل مطالعات و مشاهدات ثنا عالمیه، از وضعیت مهاجران افغان در پاکستان است:

میلیون‌ها مهاجر افغان در پاکستان، نگرانند که ممکن است بعد از سی سال زندگی در این کشور، مجبور به ترک پاکستان شوند. مهاجران افغان می گویند با تبعیض و بدرفتاری فزاینده از سوی مقام های دولتی مواجه اند؛ دولتی که دیگر نیازی به حضور آنها در پاکستان ندارد. آنها همچنین نگران اند که امسال و با پایان مهلت اعتبار کارت های اقامتی شان، ممکن است همانند سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، بازداشت ها و اخراج های دسته جمعی مهاجران ازسر گرفته شود. درحالی که بسیاری از مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان بازگشته اند، شرایط بازگشت برای خیلی های دیگر هنوز فراهم نیست. معلوم نیست چه سرنوشتی در پایان سال ۲۰۱۲ در انتظار این مهاجران است.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 20 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری



تاریخ: جمعه 6 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

اینم دل سوزان کشور عزیزمان

بالاخره با تلاش و تقلای برخی وطن دوستان و بیگانه پرستان  البته دعاهای برخی از انسیه و اجنه ،والبته علی رقم مخالفت ها و ولخرجی های برخی از همسایگان محترم پیمان استراتژیک مابین آمریکا و افغانستان امضاء شد. عده ای این پیمان را به نفع افغانستان و دیگران به ضرر کشور می دانند.نظرشماچیست...

برای روشن شدن این موضوع سری به اعضاء کابینه زدیم تا ببنیم نظر دولتمردان افغانستان در این رابطه چیست؟ لذا از هریک از آنان پرسیدیم که از پیمان استراتژیک بین  دو کشور چه می دانید؟ و آیا آن را برای افغانستان مفید می دانید یا مضر؟

رئیس جمهور: برادر جان این چه سوالی است. آمریکا طی این ده یازده سال بیشتر از یک پدر دلسوز برای افغانستان و بخصوص برای اینجانب زحمت کشیده از جمله اینکه هرگاه مخالفی در راه ترقی کشور وجود داشته، توسط سربازان خیٌر آمریکایی ترور شده است.این خود از مهمترین فواید حضور دائمی آنان در افغانستان است.

وزیر داخله: آنقدر می دانم که در پیمان استراتژیک زحمت بنده کمتر شده زیرا آمریکا تعهد داده تا به آرامش رو ح و روان و تفریح و خورد و خوراک زندانیان افغانستانی بیشتر برسد تا آنها به فکر فرار از زندانها نیفتند و باعث آبروریزی این جانب نگردند. همین برای من کافی است.

وزیر صنایع و معادن: من متن پیمان استراتژیک را مطالعه نکردم اما گمان می کنم یکی از مفاد آن این است که اگر قرار شد آمریکایی ها در مسیر پایگاه های نظامی خود جاده یا تونلی در مسیرهای صعب العبور احداث کنند، باید خاکها و سنگهای به درد نخور آنرا با خود به کشورشان برند، تا از آلودگی محیط زیست افغانستان کاسته شود./واقعا چه کشور دلسوزیه فقط نمیدونم چرامیترسم سربازان فرق ثروت ومنابع رابا خاک ندانند انها را جمع کرده ببرندنه بابا خدانکنه اونا اینقدر شعور دارن/

وزیر عدلیه: مهترین تبصره این پیمان که مربوط به وزارتخانه اینجانب می باشد این است که هر جرمی که نیروهای آمریکایی مرتکب شوند، نیازی نیست قاضی های افغانستان آنان را محاکمه کنند و باید در کاخ سفید مورد بازپرسی قرار گیرند. همین امر سبب می شود تا مجریان عدالت کشور وقت بیشتری داشته باشند تا به امور مردم رسیدگی کنند. به نظرم این یکی از مهمترین بخشهای این پیمان است./پس با این حال حتی ازاین پس نمیتوانیم به یک سگ امریکایی حتی بد بد توخ کنیم /

وزیر مبارزه با مواد مخدر:  ظاهرا آمریکا در این پیمان وعده داده است تا مسئولیت مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر را از انگلیس گرفته و به نیروهای داخلی واگذار نماید. بدین طریق درست است که مسئولیت وزارتخانه ما بیشتر می شود اما دیگر کسی نمی تواند به کشور دوست و برادر آمریکا، اتهام دست داشتن در کشت و تولید مواد مخدر را بزند و تلاش کند که کاخ سفید را بدنام نماید.

وزیر انکشاف دهات: بنده آنقدر درگیر رسیدگی به امور روستاییان عزیز کشور هستم  که فرصت فکر کردن به این مسائل جزئی و پیش پا افتاده را ندارم. بگذاربد هر کس هر کاری می خواهد بکند. مادرم به من آموخته که اگر می خواهی کسی به کارت کار نداشته باشد، تو هم به کار کسی کار نداشته باش./حرف ایشان را که باید تماما با اب طلا بنویسیم و بگذاریم درست وسط پرچم افغانستان/

وزیر امور مهاجرین: اینجانب متن کامل پیمان استراتژیک را مطالعه نمودم و بسیار خوشحال شدم از این که آمریکا این افتخار را به ما داده است که نظامیان خارجی من حیث یکی از اتباع افغانستان باشند. بدین طریق ما هم مهاجر در خارج از کشور داریم و هم مهاجر در داخل کشور. اما این کجا و آن کجا.

وزیر اقوام و قبایل: از مهمترین فواید حضور دائمی آمریکا در افغانستان یکی کردن همه اقوام است. براساس این پیمان باید همه تلاش نمایند تا اختلافات قومی برطرف گردد. بدین ترتیب که باید تاجیک پشتون شود، هزاره پشتون شود، ازبک و ترکمن هم پشتون شوند، پشتون هم که پشتون است. تا دیگر در تقسیم خدمات بین اقوام تبعیض صورت نگیرد.

وزیر کار و امور اجتماعی: خدا پدر آمریکا را بیامرزد با امضاء این سند همکاری. ما واقعا با کمبود کار و افزایش بیکاری در کشور مواجه بوده و هستیم . لذا امیدواریم براساس این طرح و پیمان چند شغل جدید ایجاد گردد تا هم جوانان بیکار نباشند و هم بنده به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی کاری انجام داده باشم.

وزیر اطلاعات و فرهنگ: حقیقت امر این است که من این چند روز درگیر رسیدگی به امور این تلویزیونهای خصوصی هستم که هرچه خواستند پخش می کنند و فکر می کنند که این کشور بی در و پیکر است . اما فکر کنم آمریکا در این پیمان تعهد داده تا اگر افغانستان پخش فیلم های مبتذل هندی را متوقف سازد، جدیدترین فیلم های زبان اصلی سال را بطور رایگان بین مردم ما توزیع می کند تا جوانان ما از مطالب روز دنیا عقب نمانند./حتمااین فیلم ها ازنوع امریکایی ومطابق باشرع مقدس اسلام می باشد حتما همین طور هست شک نکنید/

وزیر حج و اوقاف: در صداقت آمریکا و در اینکه آمریکا همیشه مدافع حقوق افغانستان بوده، هیچگاه نباید شک کرد. من مطمئنم اگر امریکا می توانست بیت الله را به کابل انتقال دهد حتما اینکار را می کرد. همانگونه که برای سربلندی مردم افغانستان نزد خدا، بیش از نیمی از خاک افغانستان را وقف خاک پاکستان نموده است.

وزیر مالیه: آمریکاییها همیشه برای افغانستان مفید بوده اند. چه قبل از امضاء سند همکاری و چه بعد از آن. گواه این ادعا هم این است که تنها کشوری که به افغانستان بدون توقع و بی منت پول می دهد، آمریکاست. آمریکاییها هیچگاه از شخص بنده بازخواست نکرده و نگفته اند که این همه پولی که به کشور واریز شد، در کجا خرج شده است./ازانجایی که شما ادم خوبی هستید امریکا کاملا به شما اعتماد دارد ومیداند این پول ها صرف ساخت وطن میشود حتما همین طور است شک نکنید/

وزیر دفاع: شخص حقیر کاملا موافق مفاد این پیمان هستم، چرا که دیگر با حضور دائمی نظامیان آمریکایی و ایجاد پایگاه های دائمی نیازی به فعالیت بیش از حد سربازان اردوی ملی نیست. هر کدام از همسایه ها که چشم طمع به کشور ما داشته باشند، آمریکا آنها را به شدیدترین حالت سرکوب می کند. این انصافا بسیار به نفع افغانستان است/اصلا چه طوره مابریم بیرون این کشور وبدیم تحویل شما/. hczv0j7n000v2xxd6f5c.jpg

وزیر تحصیلات عالی: باید بسیار خدا را شکر کرد زیرا با حضور دائمی آمریکا در افغانستان،جوانان ما آنگونه که شایسته هستند تربیت می شوند. انشالله به یاری خدا به زودی کابل تبدیل به یکی از شهرهای اروپا مانند تورنتو، نیویورک، بستون و حتی واشنگتن خواهد شد!!!

 

 

برگرفته از وبلاگ دوستان




تاریخ: دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

ماه رمضان به همگی مبارککک

اینم جیلبی مهمون من یا همون  زولوبیا بامیه ایرانیها.....




تاریخ: یک شنبه 1 مرداد 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت‌

پیاده آمده‌ بودم‌، پیاده خواهم رفت‌

طلسم غربتم امشب شکسته خواهدشد

و سفره‌ای که تهی ‌بود، بسته خواهدشد

و در حوالی شبهای عید، همسایه‌!

صدای گریه نخواهی شنید، همسایه‌!

همان غریبه که قلک نداشت‌، خواهد رفت‌

و کودکی که عروسک نداشت‌، خواهد رفت‌

 منم تمام افق را به رنج گردیده‌،

منم که هر که مرا دیده‌، در گذر دیده‌

منم که نانی اگر داشتم‌، از آجر بود

و سفره‌ام ـ که نبود ـ از گرسنگی پر بود

به هرچه آینه‌، تصویری از شکست من است‌

به سنگ‌ سنگ بناها، نشان دست من است‌

اگر به لطف و اگر قهر، می ‌شناسندم‌

تمام مردم این شهر، می ‌شناسندم‌

من ایستادم‌، اگر پشت آسمان خم شد

نماز خواندم‌، اگر دهر ابن ‌ملجم شد

 

 طلسم غربتم امشب شکسته خواهد شد

و سفره‌ام که تهی بود، بسته خواهد شد

غروب در نفس گرم جاده خواهم ‌رفت‌

پیاده آمده‌ بودم‌، پیاده خواهم ‌رفت‌

 

 چگونه بازنگردم‌، که سنگرم آنجاست‌

چگونه‌؟ آه‌، مزار برادرم آنجاست‌

چگونه باز نگردم که مسجد و محراب‌

و تیغ‌، منتظر بوسه بر سرم آنجاست‌

اقامه بود و اذان بود آنچه اینجا بود

قیام ‌بستن و الله اکبرم آنجاست‌

شکسته ‌بالی ‌ام اینجا شکست طاقت نیست‌

کرانه‌ای که در آن خوب می ‌پرم‌، آنجاست‌

مگیر خرده که یک پا و یک عصا دارم‌

مگیر خرده‌، که آن پای دیگرم آنجاست‌

 

 شکسته می ‌گذرم امشب از کنار شما

و شرمسارم از الطاف بی ‌شمار شما

من از سکوت شب سردتان خبر دارم‌

شهید داده‌ام‌، از دردتان خبر دارم‌

تو هم به ‌سان من از یک ستاره سر دیدی

پدر ندیدی و خاکستر پدر دیدی

تویی که کوچهء غربت سپرده‌ای با من‌

و نعش سوخته بر شانه برده‌ای با من‌

تو زخم دیدی اگر تازیانه من خوردم‌

تو سنگ خوردی اگر آب و دانه من خوردم‌

 اگرچه مزرَع ما، دانه‌های جو هم داشت‌

و چند بُته ی مستوجب درو هم داشت‌

اگرچه تلخ شد آرامش همیشه ی تان‌

اگرچه کودک من سنگ زد به شیشهی تان‌

اگرچه متهم جرم مستند بودم‌

اگرچه لایق سنگینی لحد بودم‌

دم سفر مپسندید ناامید مرا

ولو دروغ‌، عزیزان‌! بحل کنید مرا

تمام آنچه ندارم‌، نهاده خواهم ‌رفت‌

پیاده آمده‌ بودم‌، پیاده خواهم ‌رفت‌

به این امام قسم‌، چیز دیگری نبرم‌

به‌جز غبار حرم‌، چیز دیگری نبرم‌

خدا زیاد کند اجر دین و دنیاتان‌

و مستجاب شود باقی دعاهاتان‌

همیشه قلک فرزندهایتان پر باد

و نان دشمنتان ـ هر که هست ـ آجر باد




تاریخ: یک شنبه 4 تير 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

دکتر برنا آصفی پدر روانپزشکی افغانستان

دکتر برنا آصفی بنیانگذار “صحت روان” در افغانستان

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

صدای سکوت

دوستان عزیز در حالی در ایران روز معلم تجلیل می شود. که در همین حوالی دوسال قبل خواهر عزیزمان حمیده دانش با شجاعت و فداکاری تمام، جان شاگردانش را نجات داد .و خودش به سفری بی برگشت رفت. اما شرح واقعه: بانو حميده دانش و 80 دانش آموز به همراه چند مربي ديگر ميهمان دره آل بودند، امادره آل، به بچه هايي كه رفته بودند تا ساعتي را در دامن طبيعت باشند، روي خوشنشان نداد «دره آل» ميزبان خوبي براي بچه هاي «كانون راه حق» نبود. او همه آنهارا با چشمهاي ...

دوستان عزیز در حالی در ایران روز معلم تجلیل می شود. که در همین حوالی دوسال قبل خواهر عزیزمان حمیده دانش با شجاعت و فداکاری تمام، جان شاگردانش را نجات داد .و خودش به سفری بی برگشت رفت.

اما شرح واقعه:بانو حمیده دانش و ۸۰ دانش آموز به همراه چند مربی دیگر میهمان دره آل بودند، امادره آل، به بچه هایی که رفته بودند تا ساعتی را در دامن طبیعت باشند، روی خوشنشان نداد «دره آل» میزبان خوبی برای بچه های «کانون راه حق» نبود. او همه آنهارا با چشمهای گریان راهی خانه هایشان کرد حتی یکی از آنها را از بقیه جدا کرد وحمیده درست در عصری اردیبهشتی(ثور) از سفری یک روزه به سفری دور و دراز رفت؛ بهسفری بی برگشت؛ سفر مرگ. ما فقط می توانیم تصوری از آن روز داشته باشیم،اما آن روز آن قدر اندوهگین تمام شد که وقتی همکاربانو حمیده دانش از او می گوید،لرزش دستهایش را می بینم و اندوهی که شرح آن، ماجرا را برایش سختمی کند.او به چشم خود دیده که بانو حمیده در باتلاق فرورفت، در گودالی که ظاهر آننشان از وجود ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر آب بر روی هم داشت، اما این همه ماجرا نبود،همه ماجرا حمیده ای بود که در میان گودال غرق شد تا دانش آموزش را نجات بدهد.و دیگر اثری از حمیده نبودهمکار دیگربانو دانش، خانم اعتمادی که خود گرفتار در گودال شده بود، می گوید:ساعت ۳ عصر بود. بچه ها را جمع می کردیم تا کم کم برگردیم. عده ای از بچه ها درکنار رودخانه مشغول قدم زدن بودند تذکر داده بودیم مواظب باشند، اما ناگهان دیدمیکی از دانش آموزان به نام فائقه توی گودالی افتاد که به ظاهر چند سانتی متر آبداشت. به او گفتم بلند شو. دیدم بلند شد و دوباره افتاد. یکی از بچه ها خواست بهاو کمک کند، او هم افتاد داخل و ما فهمیدیم مسأله جدی است. حمیده گفت، بایدکمکشان کنیم که چند دقیقه بعد خودم را روی آب دیدم و اثری از حمیده نبود حمیدهرا پس از ۲۰ دقیقه از آب بیرون آوردند.پنج شنبه همه چیز برای خانم حمیده تمامشد. خانم حمیده ای که تنها چند ماهی بود که معلم بچه های گلشهر شده بود تابه آنها قرآن یاد بدهد و رایانه، اما می گویند حمیده به جای دوستش مشغول به کارشده و دوستش در دانشگاه قبول شده بود. مادرش می گفت، حمیده بیشتر برایثوابش به بچه ها قرآن یاد می داد.

آخرین درس بانو حمیده

نمی دانم شاید وقتی دانش آموز در آب افتاد،بانو حمیده می توانست به بهانه زنبودن به آب نزند. می توانست فقط سر و صدایی بکند و کمک بخواهد، اما او معلم بودو معلم زندگی اش را وقف درس دادن و آموزش می کند و آخرین درسی که خانمحمیده به شاگردانش داد؛ درس فداکاری بود، درسی که او آن را عملاً به دانشآموزانش نشان داد تا نام او برای همیشه در یادها بماند. تا هر وقت دانش آموزان او ازکوچه مسجد ابوطالب عبور می کنند، آخرین درس معلم شان را به یاد بیاورند و مگرمی شود از معلم انتظاری جز این داشت.خانم حمیده یک معلم بود، معلم فداکاربراییاد و خاطر اش گرامی بادو روزمعلم بر همه معلمان جهان تبریک




تاریخ: چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

مهاجرین افغانی وحکومت احمدی نژاد

 

       
 
 

صدها هزار مهاجر افغانی در ایران، تجدید دوران حکومت احمدی نژاد را، با ترس ونگرانی نظاره می کند.  دوران احمدی نژاد برای مهاجرین افغانی، قرار تحقیقات میدانی که صورت گرفته است ، ترسناکترین لحظه های مهاجرت در ایران را روایت می کند.

 

  مطالب ذیل ، اختصار گزارش مفصل است که : بر اساس چشم دیدهای یک فامیل مسافر، از محل کار ومحل زندگی افغانی ها درشهر های تهران ، قم واصفهان ایران تهیه شده است.:

1/ نزدیک به دو ملیون تبعه ی، افغانی هنوز هم در محلات مسکونی زندگی می کند. هر



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

یک دختر در غزنی به دلیل ناکامی در امتحان کنکور خودکشی کرد

 

مراجع تحصیلات دانشگاهی افغانستان در سالهای اخیر به دلیل پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشگاهها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند

یک دانش آموز دختر در ولایت غزنی در جنوب افغانستان به دلیل اینکه

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

 

افغانستان: بیست میلیون نفر زیر خط فقر

 

آمار رسمی نشان می دهد، که



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 10 فروردين 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: