مهاجر غربت.(اجتماعی.فرهنگی.علمی
این وبلاگ سعی بر این دارد که تمامی اطلاعات اجتماعی.فرهنگی. وعلمی روز را ارائه دهد

کرزی عالی ترین 'مدال دولتی' افغانستان را به روح الله نیکپا داد

 

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان با ورزشکارانی افغان که در المپیک لندن شرکت کرده بودند، در ارگ دیدار کرده و مدال وزیر محمد اکبر خان، عالی‌ترین مدال دولتی افغانستان را به روح الله نیکپا، تکواندوکار افغان داد.

روح الله نیکپا تنها ورزشکار افغان بود که در المپیک لندن در رشته تکواندو مدال برنز گرفت.

روح الله نیکپا، تکواندو کار افغان در المپیک پکن نیز مدال برنز گرفته بود و این مدال او نخستین مدال المپیک در تاریخ افغانستان بود.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان همچنین مدال میرمسجدی خان را به بشیر ترکی مربی افغان و مین سن هاک، مربی تکواندو از کره جنوبی، داد.

همچنین روح الله نیکپا، پیراهن ورزشی خود را به رئیس جمهور کرزی



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 8 شهريور 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

افغانستان؛ از زمین ناهموار تا مدال المپیک


لندن پایتخت بریتانیا این روزها میزبان هزاران ورزشکار از کشورهای مختلف دنیا است. افغانستان نیز با شش ورزشکار در مسابقات المپیک لندن حضور دارد. این سومین باریست که ورزشکاران افغان پس از فروپاشی رژیم طالبان اجازه حضور در بازیهای المپیک می‌یابند. بیش از سه دهه است اسم افغانستان همواره با جنگ، خشونت، طالبان و مواد مخدر گره خورده و مردم دنیا نام این کشور را بیشتر در پیوند با همین پدیده ها می‌شناسند و می‌شنوند. اما در سال‌های اخیر فعالیت‌های مثبتی در افغانستان در جریان بوده که در مواردی زیادی از دیده‌ها پنهان مانده اند. ورزش از جمله همین فعالیت‌ها است. در حال حاضر افغانستان صاحب خیلی از ورزش ها است. از گلف گرفته تا واترپولو ، فوتبال بانوان، باسکتبال و زیبایی اندام . افغانستان در سال‌های اخیر دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای در کریکت، فوتبال و تکواندو در سطح منطقه و جهان کسب کرده است. ورزشکاران افغان هنوز با چالش‌های زیادی از قبیل نبود مکان‌های مناسب ورزشی، نبود آموزگاران مسلکی و اوضاع بد امنیتی روبرو هستند. اما آنها از زمین ناهموار آغاز کرده و از میان شان کسانی مثل روح الله نیکپا، اولین مدال آور المپیک این کشور، تا سکوی پیروزی رسیده اند.

 

نخستین مسابقه افغانستان یکشنبه ۲۹ جولای/ژوئیه در رشته جودو برگزار شد. ورزشکاران افغان مانند دیگر ورزشکاران شرکت کننده در المپیک، در دهکده المپیک در شرق لندن بسر می‌‌برند. این روزها آنها ساعات اولیه روز را در تمرینات آمادگی برای مسابقه‌هایشان صرف می‌کنند.

نخستین مسابقه افغانستان یکشنبه ۲۹ جولای/ژوئیه در رشته جودو برگزار شد. ورزشکاران افغان مانند دیگر ورزشکاران شرکت کننده در المپیک، در دهکده المپیک در شرق لندن بسر می‌‌برند. این روزها آنها ساعات اولیه روز را در تمرینات آمادگی برای مسابقه‌هایشان صرف می‌کنند.





تاریخ: جمعه 20 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

 کسب اولین مدال المپیک لندن توسط روح الله نیکپا برای افغانستان

 

 

روح الله نیکپا با پیروزی در مقابل مارتین استامپر انگلیسی  توانست اولین مدال کاروان ورزشی  افغانستان در المپیک لندن را کسب کند و در واقع دومین مدال المپیک خودش و دومین مدال تاریخ المپیک افغانستان را کسب کند در المپیک چهار سال قبل نیز روح الله نیکپا اولین مدال تاریخ المپیک افغانستان کسب کرده بود  روح الله نیکپا تکواندو کار سرشناس کشور مان که در وزن کمتر از 68 کیلو راهی المپیک لندن با 5 تن از ورزشکار دیگر  کشور ما افغانستان  در المپیک لندن شرکت کرده بود امروز در اولین مسابقه خود مایکل لونفسکی از لهستان را با قدرت از پیش رو برداشت روح الله این حریف را با نتجه 12 بر 5 شکست داد .

 

 

 روح الله نیکپا که راهی یگ چهارم نهایی شد در دومین مسابقه خود در المپیک لندن مقابل محمد باقری معتمد از ایران قرار گرفت روح الله در این مسابقه نیز همچون مسابقه اولی بسیار با قدرت ظاهر شد هردو مبارز  مساوی در امتیاز پیش میرفتند تا اینکه هیچ کدام امتیاز بالاتری برای پیروزی کسب نکرد و در 3 راند هردو 4 امتیازی شد و مسابقه به راند طلایی کشیده شد و در راند طلایی ورزشکار ایرانی توانست اولین امتیاز را کسب کند و بنابر قوانین او برنده بازی اعلام شد تا از راه یابی نیکپا به مرحله نیمه نهایی جلوگیری کند  بخاطریکه این ورزشکار ایرانی توانست به مسابقه فینال راه پیدا کند روح الله نیکپا برای کسب مدال برنز با دو مبارز دیگر مسابقه داد اولی دیوید بوی از آفریقای مرکزی بود که او را نیز با قدرت و با نتجه 14 بر 2 شکست داد و راهی مرحله دوم کسب مدال برنز شد و در مرحله دوم مارتین استامپر انلگیسی روبرو شد این حریف انگلیسی که از حمایت تماشاگران بی شماری برخوردار بود ولی باز هم این روح الله بود که باجنگندگی خود توانست این حریف را نیز با قدرت  و با نتجه 5 بر 3شکست دهد و بنا براین مدال برنز خود را در المپیک لندن و دومین مدال المپیک خود و در واقع دومین مدال تاریخ المپیک افغانستان را کسب کند





تاریخ: جمعه 20 مرداد 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری




تاریخ: چهار شنبه 11 مرداد 1386برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: